12
FLINKSNYHETERNA
Dämpade
vibrationer
IHOPFÄLLBART
STÄMJÄRN
SKYDDAR EGGEN
Specialhärdat helsmitt stort
huvud ger stabilare spikning
och större träffyta.
Stötdämpande utformning
på kragen ger minskade
vibrationer till hammarens
huvud.
Den extra långa
utformningen ger
god ergonomi och
extra slagkraft.
Det välisolerade greppet
reducerar vibrationerna i
handtaget.
Byggets snyggaste hammare ser mer deffad ut än
de flesta andra hammare. Den har nämligen fått
en design som både gör den lättare och starkare
än vanliga hammare i motsvarande storlek. Den
vibrationsdämpade hammarens långa utformning
är ännu en anledning till att den lyckas kombinera
god ergonomi med extra mycket kraft. Med
denna 14 Oz hammare slår du med samma
kraft sommed en normal 20 Oz
hammare. Längd 396 mm.
Det finns vissa risker med att lägga
stämjärnet i fickan när du inte använder det:
sönderrivna byxfickor och i värsta fall kan
du gör illa dig på den vassa eggen. Detta
stämjärn kan du med gott samvete lägga i
verktygslådan då bladet skyddas genom att
det går att fälla ihop. Stämjärnet har ergo-
nomiskt handtag och härdad egg i kromstål.
Finns ännu så länge endast i 25 mm bredd.
ETT DUBBELT TIGERSÅGBLAD
med diamantbe-
läggning ger tre gånger längre livslängd än
tigersågblad med hårdmetallbeläggning. Lenox
Diamond är anpassat för att såga i gjutjärn,
sten, tegel, marmor, keramik, gips med mera.
För att utnyttja bladets livslängd maximalt går
det att vända på det om det är förbrukat på ena
sidan. Utvecklat för arbete utan pendelrörelse.
Passar de flesta fabrikat av tigersågar.
”Hej och hå, jungman Jansson, redan friskar morgonvinden, sista natten rullat undan, och
Constantia ska gå”. Segelfartyget Constantia fick sitt namn efter en strof i en tonsatt dikt
av diktaren Dan Andersson och har sin hemmahamn i Huvudsta strand – ett stenkast
från Flinks i Hornsberg. Vi träffade Hakon Malmborg, eldsjälen som lagt ner tusentals
timmar på fartyget de senaste 25 åren.
Östersjöfraktaren Constantia
En uppvisning i stolt hantverkstradition
H
an låter oss direkt förstå
att det krävs hundratals
hantverkstimmar varje år
för att underhålla Constantia. När
båten inte är ute och seglar lägger
en handfull människor många tim-
mar på varvet på Beckholmen för
att hålla skutan i gott skick.
Det var kärleken till seglingen
och stora skepp som fick Hakon
Malmborg att investera i Constan-
tia 1989, som då hette Marina.
Till en början ägde Hakon båten
själv, men omvandlade senare
ägarskapet till en stiftelse. Hakon
Malmborg var tidigare delägare
i ett stort fartyg i 20 år. Efter att
skeppet såldes fick han en stark
längtan efter att på nytt köpa en
gammal skuta.
Segling som livsstil
– Jag hade liksom vant mig vid
ett liv att segla en stor båt och
helt enkelt skaffat mig en livsstil.
Genom seglingen har jag fått ett
meningsfullt liv tillsammans med
andra seglingsentusiaster, konsta-
terar Hakon Malmborg.
Innan vi besöker skeppet, som
för tillfället ligger på varvet på
Beckholmen i centrala Stockholm,
gör vi ett nedslag i Huvudsta
strand, där vi träffar Hakon Malm-
borg. En större sjöbod är fylld med
verktyg och reservdelar ligger i
lådor märkta med allt från krokar
och maskinskruv till gångjärn och
märlor. Constantia har varit kunder
hos Flinks i många år och ställer
krav på ett brett utbud från små-
prylar till elhandverktyg.
– Att underhålla en så här
stor båt kräver förutom en
skara seglingsentusiaster även stor
hantverkskompetens. Att bevara
Constantia är mycket viktigt, men
även bekymmersamt eftersom det
är dyrt. Samtidigt får vi oerhört
lite stöd från staten. Det ekono-
miska stödet att bevara flytande
FLINKSNYHETERNA
13
Constantia byggdes 1908 i Danmark. Byggnadsmaterialet består främst av ek, bok och
fur, men även av lärk och gran. Båten är 33 meter lång och 6,2 meter bred.
Hakon Malmborg har lagt ner tusentals
timmar på Constantia sedan 1989.